O scurtă cronologie a cronometrării timpului în muzică
Cronometrarea timpului și muzica au legături vechi, deși nu neapărat clare. Probabil că au existat diverse forme de dirijare a muzicii – oral, folosind un pergament sau lovind podeaua cu un băț lung. În secolul al XVIII-lea, muzicienii, de obicei organistul, clavecinistul sau șeful primilor violoniști, au preluat atribuțiile de „concertmaestru”. Sau compozitorul era cel care îndeplinea și rolul de dirijor, însă numai pentru propriile compoziții. Într-o perioadă de timp, concertmaeștrii băteau din picioare, iar un dirijor separat bătea din palme sau din pupitru, ceea ce nu era un scenariu ideal nici pentru muzicieni, nici pentru public.
Mitologia greacă menționează că ceva asemănător cu o baghetă a fost probabil folosit în antichitate. Baghetele și-au găsit locul în conducerea muzicii orchestrale în secolul al VIII-lea și au crescut în popularitate pe măsură ce orchestrele au devenit mai mari. Unii violoniști din secolul al XIX-lea își foloseau arcușul de vioară pentru a dirija. Bastonul a devenit un instrument larg acceptat în mâinile unui dirijor de muzică până la mijlocul secolului al XIX-lea, deși unii încă preferau să își folosească mâinile goale. Inițial, bastonul era mare și asemănător cu instrumentul folosit de un toboșar.
De la a fi asociată doar cu opera, muzica de concert și-a găsit independența la începutul secolului al XIX-lea. La începuturile dirijatului, dirijorii muzicali se aflau cu fața spre public și nu spre orchestră. De asemenea, unii tăiau și reorchestrau în mod regulat compozițiile pe care le dirijau, o practică care a continuat. Unii dirijori au evitat bagheta și și-au folosit mâinile goale. Această practică nu a fost niciodată adoptată pe scară largă în epoca modernă, deși câțiva mari dirijori au preferat-o. O altă inovație a fost folosirea partiturii totale de către dirijorii muzicieni în loc să citească din partea primului violonist.
A fost în secolul XX când numeroși dirijori excelenți au ajuns în prim-planul muzicii, inclusiv femei în a doua jumătate a secolului. Mai multe stiluri dirijorale au apărut, de asemenea, în secolul XX, inclusiv stiluri extrem de exhibiționiste. Unii dirijori muzicali și-au asumat comanda deplină, autocratică a orchestrei, insistând asupra unei obediențe stricte din partea muzicienilor în realizarea interpretării muzicii de către dirijor. Alții erau mai flexibili. Încercările de a forma orchestre fără dirijor pentru a evita dirijorii temperamentali sau dictatoriali au eșuat în mare parte.
Variații în tehnică, stil și tonalitate
Conducerea de orchestră este o artă și o îndemânare extrem de individuală, fără metode prescrise corecte sau greșite. Tehnica lor de baghetă, împreună cu mișcările brațului și ale corpului, evidențiază unicitatea dirijorilor muzicali. Unii folosesc mișcări rezervate și minime, în timp ce alții folosesc mișcări și gesturi ample. Stilurile sunt la fel de variate ca dirijorii de muzică înșiși și ca partiturile pe care le dirijează. Metodele contrastante produc rezultate la fel de spectaculoase. Unii dirijori intră într-o frenezie a emoțiilor; alții practică reținerea. Unii se concentrează pe fiecare nuanță a partiturii, alții doar pe unele părți în timpul repetițiilor. Sunetul unei orchestre este sinonim cu dirijorul, tonul său o signă recognoscibilă. Acest aspect și calitatea tonului, în special, sunt determinate de modul în care dirijorul folosește diverse secțiuni orchestrale, cum ar fi secțiunea de alămuri, care poate crea o gamă de sunete de la luminoase, ascuțite și pătrunzătoare la bogate, rezonante și grele, sau corzile care pot modifica vibrato-ul pentru a produce un ton gros, luxuriant sau un sunet mai subțire, mai delicat.
Răspunderea pentru calitate
Cu oricare ar fi stilul sau tehnica de baghetă pe care dirijorii de muzică aleg să o adopte, tehnicile de repetiție pe care le folosesc sunt considerate principalii factori determinanți ai calității producției muzicale a unui ansamblu. Repetițiile sunt momentul în care ei detectează și corectează problemele muzicale, interpretative, ritmice, de echilibru și intonație ale orchestrei. Pentru a obține o satisfacție deplină cu privire la pregătirea ansamblului pentru interpretare, ei lucrează cu fiecare unitate orchestrală și cu corul în întregime, inclusiv cu instrumentiștii și cântăreții soliști și cu corul.
Potențialele argumente pro și contra ale liber-profesioniștilor vs. angajarea cu normă întreagă
Libertatea pe care o oferă dirijorilor muzicali în ceea ce privește programele flexibile, orele de lucru și locația. Aceștia au proprietate deplină asupra afacerii și își pot permite selectivitate în ceea ce privește varietatea proiectelor și a clienților prezentați. Deși are un potențial de câștig nelimitat, freelancing-ul vine cu mai puțină stabilitate și securitate, cu muncă și fluxuri de numerar inconsistente. Există mai multă responsabilitate, efort și risc implicat. Nu există concedii plătite, iar concediile de boală/maternitate/paternitate sunt aproape inaccesibile. Există și presiunea suplimentară a impozitului pe activități independente și lipsa eligibilității pentru indemnizațiile de șomaj.
Pe de altă parte, un dirijor muzical cu normă întreagă are acces la beneficii de sănătate, asigurări și planuri de pensionare sponsorizate de companie. Au siguranța locului de muncă, cu o sursă de venit fixă și de încredere și îndrumare din partea șefilor lor. În ciuda acestui fapt, ei sunt susceptibili la o potențială plictiseală și la incapacitatea de a urmări proiecte pasionale din cauza lipsei de timp sau de efort. Cu o lipsă de flexibilitate, de proprietate și de varietate, există, de asemenea, necesitatea de a bugeta bani în plus pentru naveta și costurile de îmbrăcăminte.
Atunci când vă decideți între a fi freelancer sau angajat cu normă întreagă, luați în considerare avantajele și dezavantajele pentru a vedea ce funcționează cel mai bine pentru dvs.
Sfat?
Fiți proactivi, rezistenți și sinceri cu voi înșivă, dar scăpați de autocompătimire. Găsiți ocazii de a vă comporta și de a învăța făcând o mulțime de greșeli. Sprijiniți-vă pe colegii de încredere pentru a vă spune ce au nevoie. Nu vă grăbiți. Alegeți-vă specialitatea – orchestră, musicaluri sau filme – astfel încât să vă puteți găsi drumul spre ea.